45 88 26 65 klinik@ortopaedkirurgen.com
Lukket 29/7 - 9/8

Kuskehånd – Dupuytrens kontraktur

Baggrund

Ofte med arvelig baggrund, kan der optræde en skrumpning i en fortykkelse i håndens seneplade. Dette kan medføre en bøjningsfiksation i en eller flere fingre, men rammer dog oftest ring- og lillefinger. Tilstanden kaldes også kuskefingre. Eneste behandlingsmulighed er operation.

Ved operationen fjernes den fortykkede seneplade, hvorved fingrene, i hvert fald delvist, delvist kan strækkes ud igen.

I udvalgte tilfælde kan man få den bøjede finger udstrakt ved blot overskæring af den strammende seneplade med en kanyle. Operationsgenerne efter et sådant indgreb vil være betydeligt mindre end nedenfor beskrevet.

Operation

Foretages i lokalbedøvelse. Bedøvelsen varer 4 – 6 timer, og selve operationen 3 til 4 kvarter. De bør sørge for transport hjem. Såret tilses 4 – 5 dage efter på klinikken, dels for at sikre sig i mod større blodansamling, dels for at skifte bandagen. Der aftales til trådfjernelse ca. 10 dage efter operationen. Herefter startes genoptræning af fingrene med daglige sæbebade.

Smerter

Når bedøvelsen fortager sig kan der optræde lette smerter. Disse behandles bedst med smertestillende tabletter. For eksempel Magnyl, Panodil eller lignende. Kan købes i håndkøb på apoteket. Det er en god ide at holde hånden højt, over hjerteniveau, de første dage efter operationen. Dette modvirker hævelse og smerter i operationssårene.

Blødning

En mindre blødning inden i bandagen er almindelig efter operationen. Hvis bandagen en sjælden gang skulle bløde igennem bør den forstærkes eller skiftes.

Komplikationer

Betændelse forekommer sjældent. En lille del af såret kan måske have vanskeligt ved at hele efter trådfjernelsen, på grund af den nødvendige genoptræning af fingrene, som vil medføre et træk i såret. Såret skal imidlertid nok hele, og det er vigtigt at prioritere optræning for sårheling.

Feber eller nytilkomne smerter kan imidlertid være tegn til egentlig betændelse. Se til såret. Kontakt klinikken, egen læge eller i nødsfald skadestuen.

Ved den kirurgiske fjernelse af knudedannelserne er det nødvendigt at frilægge finger-nerver og -blodkar. Denne frilægning og sikring af nerverne kan imidlertid medføre at der i en periode efter operationen kan være en sovende fornemmelse i fingrene.

Arbejde

Alt efter hvilket arbejde man har, kan man gå i arbejde efter et par dage, eller behøve sygemelding i op til tre uger. Sidstnævnte specielt hvis De har fysisk hårdt manuelt arbejde.

Overfølsomhed

De bedes venligt oplyse klinikken om kendt overfølsomhed overfor medicin, lokalbedøvelsesmidler eller forbindsstoffer.

Såfremt De måtte have yderligere spørgsmål, skal vi besvare dem på operationsdagen.